Vogel 002 combi
Inkijk bar

Het concept

Perron Acht, De Restauratie en De Spoorwinkel

De invulling van de benedenverdieping van het stationsgebouw bestaat uit drie onderdelen die elkaar versterken: een Perron Acht voor allerlei activiteiten, De Restauratie en de Spoorwinkel. In alle onderdelen zien we het verleden terug, maar in een eigentijdse jas. Zo spelen we in op de authenticiteit van het gebouw en de betekenis ervan voor Vorden. En sluiten we tegelijkertijd aan bij de wensen en eisen van deze tijd.

Zet je initiatief op de rails in Perron Acht

De voormalige goederenloods beneden in het stationsgebouw straalt warmte en authenticiteit uit. Deze ruimte leent zich voor vele activiteiten op recreatief en cultureel gebied voor verschillende doelgroepen, jong en oud. Van beeldende kunst, muziek en theater tot dans, literatuur en filosofie. Denk aan tentoonstellingen, evenementen, cursussen, workshops, lezingen en thematische bijeenkomsten. We kiezen dan ook voor een multifunctionele en flexibele inrichting, die afhankelijk van de behoefte is aan te passen. Daarnaast is er een vaste plek voor cultureel erfgoed van de Achterhoek. Hiermee kunnen bezoekers kennismaken met de streek in al zijn verschijningsvormen.

Afwisselend en verrassend programma
Voor de invulling van het programma is een deskundige programmeur nodig. Samen met enthousiaste vrijwilligers ontwikkelt deze een ‘spoorboekje’ met activiteiten. Er is ruimte voor zowel maatschappelijke, culturele en initiatieven van commerciële partijen. Afstemming en samenwerking met onder andere maatschappelijke en cultureel betrokken organisaties, zoals het Cultuurfonds Vorden en andere vergelijkbare initiatieven in de Achterhoek, is hierbij belangrijk.

Een mooi rijtje cultuur overigens : STAAL, MORE en VORST.

Doelgroepen: bewoners Vorden, Bronckhorst en Achterhoek, kunst- en cultuurliefhebbers, toeristen, bedrijven, verenigingen, stichtingen en particulieren.

Geniet van streekproducten in de restauratie

Na een lange treinreis, mooie wandeling of bezoek aan een van de activiteiten in  Perron Acht plof je lekker neer in de restauratie van het stationsgebouw. Iedereen is hier van harte welkom voor een kop koffie met gebak, een gezonde lichte lunch of een borrel met hapjes. In overleg zijn er opties voor een diner.

Proef de Achterhoek
In de gastvrije en gezellige ruimte of in de zon op het terras geniet je van heerlijke lokale en regionale producten. Hierbij wordt verbinding gelegd met de spoorwinkel. Zo kun je de streekproducten die je net hebt geproefd ook mee naar huis nemen. Bezoekers op doorreis kunnen terecht voor een coffee-to-go met een verse croissant. In de avond is er in de beide voormalige wachtkamers ruimte beschikbaar voor bijeenkomsten tot zo’n 35 personen. Denk aan een lezing of vergadering.
Het horecaconcept vormt een aanvulling op de bestaande horeca in Vorden. Verdere invulling vindt plaats in overleg met de ondernemer die de restauratie gaat uitbaten. Dit geldt ook voor de inzet van personeel. We willen hierbij kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Doelgroepen: bezoekers van de loods of op doorreis, vertrekkende én aankomende reizigers (1150 per dag). Kortom: jong en oud, van inwoners en forensen tot toeristen, wandelaars en fietsers.

Shop de Achterhoek in De Spoorwinkel

De uitnodigende spoorwinkel biedt een onderscheidend en verrassend assortiment van streekproducten, zowel food als non-food. In het verlengde van de restauratie kun je er terecht voor een belegd broodje en drankje voor onderweg. Maar ook voor dagverse producten van bijvoorbeeld biologische boerderijen, brouwerijen en kwekers uit de Achterhoek.

Inspirerend en innovatief aanbod
De Spoorwinkel vormt samen met de restauratie het uithangbord voor inspirerende kunst uit de regio, van schilderijen en beeldhouwkunst tot sieraden en objecten van hout en metaal. Verder is er ruimte voor innovatieve en duurzame producten. Denk aan bijzondere tweedehands spullen of producten gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Toeristisch informatiepunt
In de winkel is een informatiepunt van de plaatselijke VVV en organisaties zoals Natuurmonumenten. Wandelaars, fietsers en andere toeristen en recreanten vinden hier informatie over Bronckhorst en de Achterhoek, inspiratie voor activiteiten en wandel- en vele fietsroutes. Je kunt er bijvoorbeeld ook een rondleiding met een gids boeken.
Het winkelconcept wordt verder afgestemd met de toekomstige ondernemer, die ook de horeca exploiteert. Het is ook mogelijk dat lokale en regionale ondernemers een aantal vierkante meters in de winkel huren voor de presentatie en verkoop van hun producten.

Doelgroepen: jong en oud, inwoners van Vorden en de regio, toeristen, forensen en wandelaars.